Een helm dragen op je brommer is niet alleen verplicht, het is ook de belangrijkste bescherming die je hebt. Je hoofd is kwetsbaar en een ongeluk zit in een klein hoekje. Maar hoe kies je nu de juiste helm uit het enorme aanbod? Het kan best even zoeken zijn naar die ene perfecte helm die veilig is én lekker zit. Geen zorgen, dit artikel helpt je op weg met concrete tips.
Keurmerk en type helm
Het allerbelangrijkste waar je op moet letten, is het keurmerk. Een goedgekeurde brommerhelm herken je aan het ECE 22.05 of het recentere, strengere ECE 22.06 label. Dit label, vaak te vinden op de kinband of aan de binnenkant, garandeert dat de helm voldoet aan Europese veiligheidseisen. Zonder dit keurmerk mag je de weg niet op. Vervolgens kies je een type helm. Een jethelm is open aan de voorkant en populair bij mooi weer, maar biedt minder bescherming aan je gezicht en kin. Een integraalhelm omsluit je hele hoofd en biedt de meeste veiligheid. Zeker een Motorhelm voor brommers van het integrale type is een verstandige keuze als veiligheid voorop staat. Systeemhelmen zijn een compromis, waarbij het kinstuk omhoog geklapt kan worden.
Pasvorm, cruciaal voor comfort en veiligheid
Een helm die niet goed past, beschermt niet optimaal en zit bovendien niet lekker. Begin met het meten van je hoofdomtrek, ongeveer een centimeter boven je wenkbrauwen. Deze maat is een richtlijn. Een helm moet overal goed aansluiten zonder te knellen. Voel je na tien tot vijftien minuten dragen duidelijke drukpunten, dan is de helm te klein. De wangkussens mogen je wangen wel lichtjes indrukken. Als je de kinband vast hebt, mag de helm niet makkelijk naar voren, achteren of zijwaarts bewegen als je je hoofd schudt. Probeer verschillende maten en merken. Online winkels, zoals bijvoorbeeld www.motorkledingstore.nl, geven vaak maattabellen, maar de beste manier om de pasvorm te testen is door de helm fysiek te passen.
Materiaal, vizier en ventilatie
De buitenschaal van een helm is meestal gemaakt van polycarbonaat of een composietmateriaal zoals fiberglas of carbon. Polycarbonaat helmen zijn vaak voordeliger en prima voor normaal gebruik. Fiberglas of carbon helmen zijn lichter, sterker en hebben een langere levensduur, maar zijn ook duurder. Let goed op het vizier. Het moet krasbestendig zijn en een helder zicht bieden. Een anti condens coating of een Pinlock voorbereiding voorkomt dat je vizier beslaat. Een ingebouwd zonnevizier kan erg prettig zijn bij zonnig weer. Goede ventilatie is ook belangrijk voor comfort, het voorkomt een bezweet hoofd en helpt ook tegen een beslagen vizier.
Gebruik en levensduur
Een helm is een persoonlijk veiligheidsitem. Vervang je helm altijd na een val, ook als je aan de buitenkant geen schade ziet. De interne structuur die de klap moet opvangen, kan beschadigd zijn. Fabrikanten adviseren meestal om een helm na drie tot vijf jaar regelmatig gebruik te vervangen. Materialen verouderen door invloed van UV licht en zweet, waardoor de beschermende werking afneemt. Maak je helm regelmatig schoon. Een uitneembare en wasbare binnenvoering is daarbij handig. En de belangrijkste tip: draag je helm altijd, ook voor de kleinste ritjes. Jouw veiligheid is het allerbelangrijkste. Investeer in een goede, passende helm en geniet met een gerust hoofd van elke rit op je brommer. Kijk vandaag nog online voor de mogelijkheden!